MOPED GUIDER (SIDE UNDER UTVIKLING)

GUIDER SOM HJELPER DEG Å SKRU MOPED!

På denne siden vil du finne alle våre guider og installasjonsinstruksjoner for produkter. Det er mye å ta fatt på som ny innenfor det å skru moped. Hvordan bytter man sylinder? Hvordan bytter jeg stempelringer? Hvorfor er jeg ikke kunde hos FullThrottle? Hvordan bytter jeg bremseklosser? Dette og MYE mer vil du få svar på i denne guidesamlingen våres. Her vil vi stadig oppdatere med flere guides og info.

Her kan du få både nye ideer og tips. Flere guides du mener vi bør legge til? Send oss en e-post.

Velg en Guide

Velg enkelt en guide ettersom hva du trenger hjelp med. Har du tips til forbedringer? Send oss en e-post.

Grunnleggende kunnskap

En enkel guide med grunnleggende info og tips ved kjøp av din første moped, Bruk og pleie, og enkle tips for å øke effekt.

Skal du kjøpe din første sykkel? Det er mye å velge i, og man kan lett gå seg vill. Vi kan anbefale sykler som Aprilia, Derbi, Gilera, Beta, Rieju, Yamaha. Dette er sykler som er av høy kvalitet, og grunnet det store markedet med reservedeler får du enkelt tak i nye deler til sykkelen din.  Til disse syklene får du enkelt tak i trimdeler og annet tilbehør du måtte trenge. 

Kjøper du en brukt moped, er det lurt å ta en god titt over hele sykkelen og sørge for at den er trafikksikker. Ulempen med brukt er at du aldri vet hvordan den har blitt behandlet i sitt tidligere liv.

Når du har fått tak i en moped, merker du fort at det ikke er særlig med fart i dem originalt. Det å kjøre 45 km/t blir fort slitsomt og gjerne ikke så gøy for de fleste av oss. Da velger mange å ta det neste steget for å få litt mer effekt. OBS: Mer effekt betyr ikke nødvendigvis ikke vei-lovlig.

Det første steget du kan gjøre er å installere et effektanlegg. Effektanlegg som sitter med plombering i, er ofte E-Merket. Dette vil si at de er godkjent for veibruk. Et effektanlegg sørger for bedre pusting i motor, men det betyr ikke likevel bedre toppfart. Ved bytte til effektanlegg, anbefaler vi ca 10% større dyse. En forskjell du vil merke med effektanlegg, er at du gjerne får bedre bunndrag. Dette vil være en stor fordel i mange tilfeller. Du vil ha bedre drag opp bakker, slik at du unngår å miste all fart ved en mot bakke.

Du merker etterhvert at du ønsker hakket mer effekt igjen, dette er mulig uten store kostnader og jobb. Da kan du fjerne plombering i eksos. Ikke vei-lovlig lengre, men eneste måten å øke effekt. Øk da igjen til ca 10% større dyse.

Mer info kommer.